Kronprinsparets monogram er basert på en skisse laget av Dronning Margrethe av Danmark, formgitt og bearbeidet av Øyvind Rauset.
Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da Kronprins Haakon fikk sin Mette-Marit. Både monogram, blomsterdekor, trykksaker, festivale elementer og scenografi var deler av et større designprogram.
Det er en stor ære og svært gledelig at Norsk Designråd har tildelt Det Kongelige Hoff Merket for God Design. Vi har hele tiden hatt tro på konseptet, og at det er viktig å planlegge design integrert med annen oppgaveløsning, sier informasjonssjef Wenche Rasch ved Slottet. Hun opplyser at hoffet har samarbeidet med mange norske designere innenfor blant annet blomsterdesign, grafikk, foto, trykksaker, glasskunst, keramikk og scenografi.
Det har vært spennende og morsomt å møte så mye kreativitet, høy faglig standard og ikke minst engasjement og arbeidsglede, sier Rasch.
Formålet med designprogrammet var å legge til rette for en enhetlig visuell profil rundt bryllupet, til glede for hovedpersonene, gjestene, tilskuere og tv-seerne. Administrerende direktør i Norsk Designråd, Jan R. Stavik, mener hoffet nå baner vei for en økt forståelse for bruk av design.
At en så sentral institusjon tar i bruk en helhetlig designstrategi er et svært viktig signal til andre samfunnsaktører, mener Stavik.
Juryen til Merket for God Design mener designprogrammet representerer en nytekning i Norge.
Programmet gjorde blant annet at hoffet kom kommersialiseringen og mediasirkuset i forkjøpet. Enkelheten understreker verdigheten, og gir en opplevelse av et kongehus i tiden, sier juryleder Sigrun Peerstøe-Kotthaus.
Kronprinsparets monogram er basert på en skisse laget av Dronning Margrethe av Danmark, formgitt og bearbeidet av Øyvind Rauset. Grunnelementene i designprogrammet er utarbeidet av den kjente designeren Enzo Finger.
En svært spesiell jobb. Vi måtte finne en balanse der vi både tok hensyn til private følelser og til det norske og internasjonale publikums ønsker om å delta. Vi måtte også ta en rekke organisatoriske og logistiske hensyn, sier Finger. Han forteller at kjærlighet og høytid ble stikkord for bryllupsdesignet.
Høytideligheten rundt Kongehuset skulle bevares, men gis et moderne uttrykk, sier Finger, som berømmer Kongefamilien for fantastisk innsats.
Jeg opplevde samarbeidet med Kongefamilien, og ikke minst Kronprinsparet, som svært positivt. De viste et engasjement og en åpenhet som mangler sidestykke. Jobben ble langt på vei et teamarbeid, sier han.
(Newswire - 28.11.2001 19:30)
Copyright © Rauset.no Innholdet på disse sidene er kopibeskyttet. Men ønsker du å bruke noe, er det bare å spørre!